het militaire rijwiel

Plaats hier figuren en informatie over ons leger tijdens WWII
chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 12-01-2016 14:53

Hoi Erik.

Laten we het gezellig en leuk houden en neem contact op via pm voor opbouwende kritiek.
Komt zo lullig over een hele lijst met dingen die niet kloppen.

Groetjes,
Chris

Ps ik had het vermeld dat ik het niet graag doe :wink:
Medicom verslaafd

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 12-01-2016 14:57

Trouwens kritiek op mij zal altijd blijven staan dus nooit censuur uit eigen belang.

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

schmidt
Luitenant generaal
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-10-2014 17:10

Bericht door schmidt » 12-01-2016 20:51

Afbeelding

Soms kan men gewoon niet beter. Ook als men weet dat het niet geheel correct is.

evanwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-01-2016 09:00

Bericht door evanwijk » 13-01-2016 12:51

Dit is mijn reproductie wiel in 1/1, met het vroege model bandijzeren bagagedrager. Merk de opgelaste nokjes op op dit model bagagedrager die in de uitsparingen van de wielrijders bagagetas vielen.
Mijn wiel heeft een terugtraprem.
Dat is niet zoals het orgineel, dat waren doortrappers waarbij je moest remmen door op de trapper te gaan 'hangen' en je dus in principe ook achteruit zou kunnen fietsen.
Let ook op de spatbordsteunen die ook van bandijzer gemaakt waren.
Hier zoals op het orgineel:

Afbeelding

Later op de door de Artillerie inrichtingen geproduceerde rijwielen kwam de bagagedrager er zoals hieronder uit te zien. Dit model had niet de nokjes voor de wielrijder bagagetas.

Afbeelding

En dit is de lamphaak:

Afbeelding

Voor de volledigheid nog even twee wielrijders in volledig tenue met broek slecht weer, de jekker (korte overjas), twee opgerolde zandzakken aan de pioschop,
de lange bajonetschede wielrijders met de verkorte koppellus en bandolier (die, ik meen, ergens in de twintiger jaren is afgeschaft).
Merk ook de peddels op aan de zijkant van het wiel en de olielampjes aan de bagagedrager bij wijze van achterlicht.

Afbeelding

evanwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-01-2016 09:00

Bericht door evanwijk » 13-01-2016 13:05

schmidt schreef:Afbeelding

Soms kan men gewoon niet beter. Ook als men weet dat het niet geheel correct is.
Dat is natuurlijk waar. Ik zou nog wel wat weten waardoor je jouw wiel nog beter gelijkend op het orgineel zou kunnen krijgen.
Maar als je dat uitlegt staat dat niet gezellig en dat mag dus eigenlijk niet.
En doe ik dan ook maar niet.

Plaats reactie

Terug naar “1940-1945”