Stap voor stap: Koppen schilderen

Plaats hier technieken voor het bouwen van 1/6 figuren
Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Stap voor stap: Koppen schilderen

Bericht door Robbert Jan » 30-04-2013 22:30

Na het harde aandringen van Chris kon ik het niet langer uitstellen; hier is dan eindelijk mijn stap-voor-stap handleiding voor het verven van koppen! Dit is natuurlijk slechts een van de vele manieren om een kop te verven, ik wil alleen laten zien hoe ik het zelf doe :)

Afbeelding

Wat heb je nodig?

- Kop; Een scherp gedetailleerde kop zoals die van Tony Barton is aan te raden, aangezien het zó veel leuker is om te schilderen! Om te oefenen zijn oude Dragon hoofdjes natuurlijk wel geschikt. Haal wel eerst de laag verf eraf, dit kan je het beste doen door de kop in thinner te leggen en met een oude tandenborstel de verf er zachtjes af te boenen.

Voor het verven werk ik de gietlijnen, flash e.d. weg. Ook zet ik de kop stevig vast op n voetstukje zodat ik de kop goed vast kan houden zonder de kop zelf aan te raken. In dit geval heb ik een schroef door een kurk in de kop gedraaid. Daarna geef ik de kop een badje in wat lauw water met een klein beetje afwasmiddel en boen m zachtjes af met een oude tandenborstel. Even goed afspoelen en laten drogen.

- Primer; Ik gebruik de grijze primer van Vallejo. Deze primer kan meteen in de airbrush, dus geen gekloot met verdunnen! Ik spuit de primer op vrij grote afstand met lage druk zodat de mist bijna droog op de kop terecht komt. Zo kan je met hele dunne laagjes een dekkende laag opbouwen zodat je a) geen uitlopers krijgt , en b) detail van de kop niet dicht laat lopen.

- Verf; Op de olieverf na gebruik ik ook voor de verf de Vallejo producten. Deze acrylverf droogt snel, is water oplosbaar, heeft een mooie pigmentdichtheid, zit in een druppelaar flesje zodat doseren erg gemakkelijk is en je weinig verf verspilt (zoals bij die Tamiya potjes) en is ook vrij goedkoop. Ook gebruik ik de hulpproducten van Vallejo omdat die gemaakt zijn voor deze verf. Andere producten kunnen nét weer anders reageren met de verf.

- Penselen; Ik gebruik vijf verschillende penselen; een zacht breed penseel voor het dry-brushen, een oud penseel voor het aanbrengen van washes en het mengen van de verf, een penseel voor het aanbrengen voor kleinere vlakken, een penseel met kleine ronde punt voor details, en een penseel met kleine spitse punt voor kleinere details.

- Verder hebben we een palet nodig, schoon water, wattenstaafjes en een schone doek.

Stap 1

Afbeelding

De kop heeft eerst een laag primer gekregen, dit zorgt ervoor dat de verf goed op het resin van de kop hecht. De primer moet eerst een dag uitharden voor het beste resultaat. Daarna heeft de kop met de airbrush een laag van de basiskleur gekregen, namelijk Flat Flesh 70.955.

Stap 2

Afbeelding

Met de olieverf, Winsor & Newton Raw Umber (wateroplosbare olieverf), maak ik een lichte wash door een heel klein puntje verf te verdunnen met water. Daarna geef ik de hele kop een dun laagje wash, die de details en schaduwen beter uit laat komen. Omdat olieverf langzaam droogt kunnen vlekken en uitlopers weggewerkt worden door te deppen emt een wattenstaafje.

Waldo h
Luitenant
Berichten: 1189
Lid geworden op: 28-07-2012 00:04

Bericht door Waldo h » 30-04-2013 23:00

Goed verslag, ga zo door aub

Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Bericht door Robbert Jan » 30-04-2013 23:03

Stap 3

Afbeelding

Nu begint het echte werk! Om mooie subtiele kleurenuances aan te kunnen brengen verdun ik de verf met Thinner Medium 70.524. Deze thinner zorgt ervoor dat de kleur transparanter word, waar water de verf alleen maar vloeibaarder maakt met dezelfde dekking. Het idee is om steeds dunne transparante laagjes te laten overlappen zodat je mooi kleuren over kan laten lopen.

Bij deze stap gaan zet ik de schaduwen aan door 2 druppels Dark Flesh 70.927 te mengen met 1 druppel German Cam. Medium Brown 70.826 met de thinner. Hiermee breng ik in dunne laagjes de schaduwen aan onder de ogen/oogkassen, de slapen, de haarlijn, onder de neus en mond en de hals.

Stap 4

Afbeelding

Om deze schaduwen mooi over te laten lopen meng ik wat van de schaduwkleur met Dark Flesh en thinner, en dry-brush ik de kop met een minieme hoeveelheid verf tot de schaduwen mooi overlopen. Ik pak dus maar een keer verf, en blijf dry-brushen tot ik tevreden ben. Mocht ik net wat tekort komen dan maak ik mn kwast íets vochtig en dry-brush ik er weer overheen.

Stap 5

Afbeelding

Ik herhaal stap 3 en 4 met eerst Dark Flesh en daarna Flat Flesh, maar ik geef met de Flat Flesh de lichte gedeelten zoals jukbeen en neursbrug aan i.p.v de schaduw. Mocht het geheel dan iets te donker zijn (bijv. voor iemand die kapot aan het vriezen is aan het Oostfront) dan hehaal ik de stappen nog een of twee keer met Light Flesh 70.928. Als ik tevreden ben met de vleeskleuren dan laat ik de kop een dagje uitharden. De vleeskleur zit er nu nog erg gelig en flets uit, maar daar gaan we in de volgende stap verandering in brengen!

Tot zover voor deze keer! :)

Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Bericht door Robbert Jan » 30-04-2013 23:19

Zolang het me uiteindelijk 'n pintje opleverd vind ik het prima! :lol: :wink:

Guus Knapen
Luitenant
Berichten: 1803
Lid geworden op: 22-09-2012 21:07

Bericht door Guus Knapen » 30-04-2013 23:23

Handige tutorial.

Deze ga ik zeker volgen.
Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten!

Gast

Bericht door Gast » 30-04-2013 23:25

Robbert Jan schreef:Zolang het me uiteindelijk 'n pintje opleverd vind ik het prima! :lol: :wink:
Komt goed! :lol:

Guus Knapen
Luitenant
Berichten: 1803
Lid geworden op: 22-09-2012 21:07

Bericht door Guus Knapen » 30-04-2013 23:29

Uit het zuiden, hè...
Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten!

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 01-05-2013 00:00

Bedankt voor de eerste stappen, iedereen kan er veel van leren :wink:
Ik zal het zeker blijven volgen maar je weet dat ik het zelf niet zal doen :oops:

Blijf zo doorgaan 8) 8) 8)

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 01-05-2013 00:02

hé Robbert Jan

dat is duidelijk zo ,ik blijf dit volgen !!!!
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

Gast

Bericht door Gast » 01-05-2013 00:04

+1 :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Technieken ”