Frontofficier Thälmann Battalion 1937

Plaats hier alle overige figuren in schaal 1/6
Plaats reactie
Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Frontofficier Thälmann Battalion 1937

Bericht door Robbert Jan » 18-03-2013 17:18

Nadat ik laatst de 1/6 dump heb bezocht en wat mooie spulletjes heb bemachtigt ben ik begonnen aan mijn eerste 1/6 project; een officier in het Thälmann Battalion van de Internationale Brigades in Spanje, 1937.

Achtergrond informatie;
In begin 30er jaren was Spanje een feudale monarchie. Het leger was verouderd en uit zn voegen gegroeid (zo ging 30% van het nationale budget naar het salaris van de officieren), een klein aantal grootgrondbezitters had 80% van het land in bezit en ook de kerk had grote invloed op de economie en politiek. Ondertussen leefde de burgerbevolking in grote armoede en heerste er vaak en veel hongersnoden.

Nadat er vele onrusten waren uitgebroken onder het volk, besloot de Spaanse Koning op te stappen en in ballingschap te gaan. Op de daarop volgende verkiezingen wonnen de democratische partijen en was de Tweede Spaanse Republiek geboren.

Deze vrede zou niet lang duren omdat in 1936 het leger, onder leiding van Franco, een opstand begon om de status quo te herstellen. Met steun van Hitler en Mussolini, die in Spanje een mogelijkheid zagen nieuwe wapens en technieken te testen, dacht Franco binnen een paar weken de hoofdstad Madrid te kunnen binnentrekken en de overwinning uit te kunnen roepen, maar niets was minder waar.

De Spaanse bevolking sloeg heldhaftig terug; mannen, vrouwen en kinderen wierpen barricades op en hielden stand in Madrid onder de beroemde leus 'No Pasaran!' (Ze komen er niet door!). Met hen streden de Internationale Brigades; vrijwilligers vanuit totaal 52 landen die zich om verschillende (veelal politieke) redenen geroepen voelden om het Spaanse volk bij te staan.

Een van de eerste Internationale Brigades was de 11e Duitse Brigade 'Thälmann' bestaande uit drie battalions, vernoemd naar de leider van de Duitse Communistische Partij die op dat moment in Buchenwald zat, bestaande voornamelijk uit Duitsers en Oostenrijkers die waren gevlucht voor vervolging. Ook zaten er vrijwilligers uit Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Nederland en Vlaanderen bij deze brigade. Aangezien de meeste van deze Interbrigadisten veteranen uit de Eerste Wereloorlog waren was hun ervaring van grote steun tot de republiek. Naast de Interbrigades leverde de Soviet Unie veel wapens, tanks en vliegtuigen aan de Republikeinen, omdat alle andere landen een 'non-interventie' embargo op Spanje hadden.

Zie hier voor een facinerend interview met een Friese Spanje vrijwilliger http://www.spanvis.nl/Engelse%20Sake/index1.htm

Het figuur;

AfbeeldingAfbeelding
De stand van zaken op het moment. Excuses voor de onscherpe telefoon-foto :)

Het hoofd is gestript van verf en en details zoals oogleden, kraaiepootjes, mond e.d ingekrast. Ook de achterkant van de oren is uitgehold en gevormd als een echt oor ipv een klompje plastic aan zn hoofd. Ook wil ik nog iets met het haar doen, waarschijnlijk in graveren of iets met echt haar. Het lichaam wil ik gaan slimmen omdat er in die tijd maar erg weinig met gewichtheffen bezig waren :D. Ook wil ik proberen de gewrichten op te vullen met siliconen om ze mooi weg te kunnen werken.

Op de baret gaat een stoffen insignia komen, en ik wil een stahlhelm om gaan toveren in een Spaanse M26. Hoe? Geen flauw idee! :)
De broek wil ik een olijfkleuriger krijgen om nog wat meer variatie in kleuren te krijgen om de grote verschillen in kledingstukken weer te geven. De jas is een russische jas van Dragon waar ik de epauletten vanaf moet zien te krijgen. Iemand een tip? De riemen e.d. wil ik zelf gaan maken van leer, of anders aangepaste bruine Duitse riemem. Op de koppel moet een ander insignia komen dan de 'Gott mit Uns' dat ik wil maken met Milliput en dan afgieten in resin.

Als wapen krijgt hij een 'Naranjero', een Spaanse kopie van de Lancaster submachine gun, die op zijn beurt een kopie was voor de Royal Navy van de MP28 :shock:. De patroontas (ook niet op de foto) heb ik nagemaakt in leer, met de plastic versie van Dragon als voorbeeld. Als sidearm heeft hij een Astra 900, wat een Spaanse kopie van de Mauser C96 is.
De koelmantel van de loop van de MP28 heb ik uitgeboord (niet op de foto)en en de loop zelf gemaakt van een stukje evergreen. Ook ben ik het slagmechanisme (of hoe dat ook heet) uit aan het boren om een veertje van een balpen in te steken, wat er stukken beter uitziet dan opgevuld met plastic! :D
Voor het pistool ben ik een aantal verschillende leren holsters aan het maken, omdat ik gewoon niet kan kiezen wat het beste zal staan :) Het is eén schouderholster en drie verschillende types holster voor de houten kolf.

Verder wil ik putties maken van gordijnlijnt en wil ik iets doen met de schoenen. Ook komen er nog wat andere spulletjes als broodzak, gasmasker, sjaaltje etc. Zo heb ik bijvoorbeeld goede fotos van een pakje cigaretten gevonden dat ik ben tegengekomen op fotos uit die tijd :D

AfbeeldingAfbeelding

Meer en betere fotos van mijn noeste arbeid zal ik snel plaatsen zodra ik ergens een camera kan lenen :)

Gast

Bericht door Gast » 18-03-2013 17:28

Je bent wel wat van plan, petje af.

Ik weet niet hoe de insignia er op zitten, als het dubbelzijdig tape is kun je hem misschien voorzichtig warm maken met strijkbout en er aftrekken...

Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Bericht door Robbert Jan » 18-03-2013 17:33

Helaas is het een soort van dikke decal :(

Gast

Bericht door Gast » 18-03-2013 18:05

Zo mag ik het graag zien en horen. 8)
Lekker veel hooi op de vork :wink:
Blijf je volgen

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 18-03-2013 19:32

Mooie figuur Robert Jan

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Waldo h
Luitenant
Berichten: 1189
Lid geworden op: 28-07-2012 00:04

Bericht door Waldo h » 18-03-2013 20:30

Mooi verhaal, foto's, mooi figuur in de dop en leuke link !

Dacht altijd dat de Japanners alles namaakten, :wink:

Rob
Luitenant
Berichten: 1812
Lid geworden op: 12-06-2012 18:40

Bericht door Rob » 19-03-2013 21:59

heel apart, is weer eens wat anders, zeker met de info die je erbij geeft.
Enjoy life you never know when its over !

Robbert Jan
Soldaat 1
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-03-2013 17:44

Bericht door Robbert Jan » 29-03-2013 23:32

Recht uit het lab van Dr. Frankenstein;

Afbeelding
Hier zien we het slachtoff... ehh de patient na de eerste reconstructieve operatie. Zoals jullie kunnen zien is de patient heel 'voorzichtig' in verschillende onderdelen verdeeld, die daarna beter op maat zijn geschuurd en terug gelijmd. De witte stukken zijn kunstribben van Evergreen, vooral om de boel bij elkaar te houden tijdens het lijmen. De onderdelen zijn eerst vastgezet met secondenlijm en daarna heb ik er Pattex 100 over heen laten lopen. Omdat dat uithard tot een siliconenkit-achtige substantie , laat het enige beweging toe terwijl het een goede hechtig blijft houden en in gaatjes loopt. De secondenlijm is nodig omdat die Pattex 100 een ^%&$ lijm is voor het eerste uur. Daarna blijven de delen redelijk bij elkaar en na 24 uur is het uitgehard.

Afbeelding
De rug van de patient. De ruggengraad is grotendeels intact gelaten voor de juiste afstand van het middenrif, en voor de stevigheid. De schoudergewrichten zijn vrijgelaten om volledig gebruik van de armen door de patient te kunnen garanderen. 8)

Afbeelding
Bij de volgende operatie worden de gaten dichtgemaakt en de borstkas opgevuld met Milliput omdat dit niet uitloopt en de armen vastzet. De borst ziet er nu dan ook platter uit dan ik het hebben wil.

Het idee is om het figuur een wat slanker uiterlijk te geven. Veel van de mannen van de Thälmann Brigade waren al een aantal jaar op de vlucht voor de Gestapo, en sommigen waren zelfs uit concentratiekampen gevlucht. Ook was er in Spanje bijna niets te eten door het embargo. Ik wil hem dus niet inkorten zodat dat magere effect wat meer tot zijn recht komt.

Dat was het voor deze keer :)

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 29-03-2013 23:43

Mooi gedaan Robbert Jan 8) 8) 8)

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Rob
Luitenant
Berichten: 1812
Lid geworden op: 12-06-2012 18:40

Bericht door Rob » 30-03-2013 08:27

aardig wat werk !
Enjoy life you never know when its over !

Plaats reactie

Terug naar “Overige figuren schaal 1/6”