Bieberkop is mijn pseudoniem. Een pensionado van 68 jaar.

Stel jezelf hier voor, en vertel even over je hobby.
Gast

Bieberkop is mijn pseudoniem. Een pensionado van 68 jaar.

Bericht door Gast » 26-02-2013 10:01

LS,

Sinds mijn tiende jaar waarin ik een WO2 tankoverzichtsboekje zonder voorkant kreeg is de Panther tank mijn favoriet. De krachtige uitstraling deed mij vermoeden dat het de beste WO2 tank was met een krachtiger geschut als de 88mm van de Tiger.

Het rijden in de befaamde Panther zal wel niet weggelegd voor mij zijn. Ik troost mij met de gedachte in een Leopard met warmtenachtzicht apparatuur een hert en wat voetgangers op de hei te hebben waargenomen. Ook reed ik in het mangat van de commandant mee. Ik schat dat er wel 85 km hard werd gereden. Zonder die beperking was 120 km mogelijk vertelde men mij.
Ik volgde ook een training als schutter in een cabine op een beeldscherm. Een soort computerspelletje als het befaamde Company of Heroes. Waar overigens in het voorjaar 2013 een vervolg op uitkomt met de Russen in de hoofdrol in winterse omstandigheden. De tanks zakken door het ijs, enz. Ik bracht het er niet zo goed vanaf volgens de opperwachtmeester. Dat was te verwachten van ongetraind tankpersoneel zoals ik. Het tankgebeuren is iets voor kleine donderstenen, de Otto Cariussen onder ons.

Afbeelding
Panther Ausf. F Art Impression Berlijn 1945.

Voordelen Schmalturm
a. Eliminatie van de mogelijkheid dat schoten worden afgebogen door het gekromde kanonschild in het bestuurders/bijrijder compartiment.
b. De productiekosten van de toren werden gereduceerd.
c. De ruimte voor het bedienen van het kanon werd niet beperkt.

Afbeelding
Zie de rode pijlen voor de drie Panther tank Ausf. F chassis in aanbouw bij de Daimler-Benz fabriek Werk 40 te Berlijn-Marienfelde in april 1945.

Mogelijk zijn een paar Panthers Ausf. G met een F chassis of ondanks alles toch wel complete Panthers Ausf. F in actie gekomen bij de defensie van Berlijn op 20 ~ 23 april 1945 bij het II./Panzer Regiment 2. Drie Panther Ausf. F chassis in aanbouw zijn duidelijk herkenbaar op de foto. Er zijn volgens de verslagen acht Panther Ausf. F chassis gebouwd.
De geregistreerde voertuignummers vermelden echter uitsluitend Panters Ausf. G. Voor zo ver bekend waren er drie Schmalturm prototypen beschikbaar. Over de verder benodigde torens, installaties, kanonnen, enz. om de Panther Ausf. F productie op gang te brengen ontbreken vooralsnog de gegevens.

Panther tank sterke punten
a. Dik schuin pantser (80 mm) aan de voorkant.
b. Dik pantser doorborend kanon (75 mm) met excellente zichtmiddelen.
c. Goede cross-country mobiliteit, maar niet beter dan de Sherman M4A376(W).
d. Gemakkelijk rups spannen en rups onderhoud.
e. Diepe doorwading (1.524 m) en gemakkelijke voorbereiding amfibische operaties.

Panther tank zwakke punten
a. Omdat de schutter geen uitzichtperiscoop vooruit heeft en het ontbreken van een gyrostabilisator op de Mark V is vuren met enige nauwkeurigheid onmogelijk tijdens rijden. Beiden waren voorzien voor de Panther Ausf. F (1).
Bij de Panther Ausf. F stak de nieuwe stabiele schuttersperiscoop SZF1 (Stabilzielfernrohr1) met een dubbele vergroting 2,5- keer en 6-keer uit het torendak.
b. Beperkt uitzicht van de bemanning.
c. Lage draaisnelheid van de toren.
d. Oververhitting van de motor bij langdurige zware belasting.
e. Gloeien van de uitlaten na een korte periode als de motor draait. Opgelost m.i.v. Panther Ausf. G, oktober 1944 (2).
f. Het is moeilijk onderhoud te plegen aan de motor.
g. Dun pantser boven de bestuurder & bijrijder en die van het motordek. Panther Ausf. F had een Panther G chassis met dikker rompdak van 25 mm i.p.v. 16 mm (3).
h. Grote koelopeningen van de radiatoren in het achterdek. De ventilatoren zijn daardoor kwetsbaar voor granaatscherven en beschietingen door jachtbommenwerpers.
De verhoogd gemonteerde pantserplaten (spaced armor) over de luchtinlaat- en luchtuitlaatroosters op het achterdek en op de toren werden toegestaan
als veldmodificatie per december 1944 (4).
i. Ontbreken gyrostabilisator. Deze was voorzien voor de Panther Ausf. F (5).
j. Ontbreken vluchtluik.
k. Groot benzine verbruik.
l. De commandant kan niet zelf de toren draaien. Dat kan uitsluitend de schutter. Deze was voorzien voor de Panther Ausf. F (6).
m. Geen AA (luchtafweer) kanon voorzien.

Medio februari 1945 was er slechts een houten mockup van de toren met 3,7 cm luchtdoel tweelingkanon Coelian op een Panther Ausf. D chassis gezet.

Als een jachtbommenwerper je in het vizier kreeg, was het meestal met je gedaan. Niet altijd; soms raakte hun ammunitie op, soms moesten ze terugkeren omdat hun brandstof op was of dat het slecht weer werd. Als ze volop brandstof en volop ammunitie hadden en de hemel bleef helder, dan kwamen ze achter je aan, keer op keer tot het bittere einde’ .

Bon.

Met vriendelijke groet,

Ton

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2013 12:00

Welkom hier!

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2013 12:24

Ook welkom op het forum!

Ton
Site Admin
Berichten: 739
Lid geworden op: 28-01-2012 19:07

Bericht door Ton » 26-02-2013 12:39

Hallo naamgenoot,


Welkom hier en veel plezier op het forum.

Mvg Ton
Het is minder erg iemand door de dood te verliezen dan door ontrouw. De dood vernietigt alleen de toekomst; het verraad doodt ook het verleden.

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 26-02-2013 14:32

Welkom Ton

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Waldo h
Luitenant
Berichten: 1189
Lid geworden op: 28-07-2012 00:04

Bericht door Waldo h » 26-02-2013 18:16

Welkom Ton,

zie (bijna) elke dag deze jongen,

Afbeelding

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 26-02-2013 19:12

Hoi Ton
Te andere male welkom op dit forum
En ..in 1:6 ?heb je er al een of nog niet?

Tsssss panther :?
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

Rob
Luitenant
Berichten: 1812
Lid geworden op: 12-06-2012 18:40

Bericht door Rob » 26-02-2013 19:33

welkom bij dit gezellige forum !!
Enjoy life you never know when its over !

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 26-02-2013 23:12

enne Waldo

Sneu voor je héél sneu !!!! :wink:
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 26-02-2013 23:56

:lol: :lol: :lol:

het is toch prettiger om bijna iedere dag een Panther te zien in plek van een Sherman :wink:

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen / Introduce yourself here”