Marcel de pantsertreinman

Stel jezelf hier voor, en vertel even over je hobby.
Marcel Obst
soldaat
Berichten: 263
Lid geworden op: 18-03-2014 20:50

Marcel de pantsertreinman

Bericht door Marcel Obst » 18-03-2014 22:55

Hallo allemaal,
Ik ben zoals velen ooit begonnen met het maken van modellen in schaal 1/35.
Toen ik op een dag een artikel in handen kreeg over een Duits spoorweggeschut raakte ik bijzonder geïnteresseerd in het fenomeen militaire spoorwegen.
In 1/35 waren er op dat moment slechts een paar modellen van het Franse merk Azimut in de handel. Waarbij een fantastisch en zeer duur model van het K5 geschut in resin en metaal. Een monsterlijk model. Ik raakte met de firma in contact en ze bleken geïnteresseerd om reconstructietekeningen die ik had gemaakt van de 88mm Flak op Vomag onderstel te ruilen voor een k5 model.
Als een kind zo blij in de trein van Parijs naar Amsterdam. Met een enorme doos. Hoewel het model erg indrukwekkend was, bleek de nauwkeurigheid nogal wat te wensen over te laten. Al snel begon ik een zoektocht naar meer foto's, tekeningen en experts die mij verder konden helpen.
Zo kwam ik op een dag in contact met een Duitse verzamelaar die originele fabriekstekeningen van al het Duitse geschut bleek te bezitten. En ook een grote hoeveelheid fabrieksfoto's. Ik ben toen afgereisd naar Schweinfurt waar ik warm onthaald werd. En met open mond op de bank gezeten heb toen de ene rol na de andere werd uitgerold met originele tekeningen van Krupp. Ik mocht kopieën kopen van wat ik maar wilde en heb daar een flink bedrag aan besteed. Een tevreden modelbouwer was ik. Met alle gegevens die ik maar wilde hebben om een nauwkeurig model van de K5 te kunnen bouwen. Tot op een avond de telefoon ging en ik onze Duitse verzamelaar aan de telefoon kreeg.
Hij kwam met een onvoorstelbaar aanbod. Gedreven door duistere omstandigheden was hij plotseling gedwongen zijn verzameling te verkopen. En hij wilde mij die aanbieden. Het bedrag had ik toen helemaal niet beschikbaar. Snel wist ik een goede modelbouwvriend zover te krijgen om samen het bij elkaar te krijgen. Wat ons net op tijd lukte.
Twee weken later laadde ik een enorme hoeveelheid tekeningen, foto's ordners en boeken in de auto en raasde over verlaten Duitse snelwegen terug naar Nederland. Het leek wel een droom.
Wat voor modellen kon ik nu wel niet maken.....
Dat je zoiets overkomt. Een verzameling die eigenlijk in het museum hoort.

Maar na verloop van een aantal jaren bleek ik nog aan geen enkel model begonnen te zijn. De rollen tekeningen lagen onaangeroerd op zolder. En ons gezin kreeg behoefte aan meer fysieke en financiële ruimte.
De collectie moest er aan geloven. Een goed Amerikaanse hobbyvriend wilde alles direct overnemen. En zo geschiedde.
Gelukkig heb ik van alle tekeningen en foto's professionele scans laten maken waar ik nog met enige regelmaat doorheen blader.

Na enige tijd begon het modelbouwvirus weer op te spelen. Ik realiseerde mij echter dat ik alle modelbouwplannen die ik me had voorgenomen nooit zou kunnen realiseren en besloot om er 1 te kiezen en verder alle andere ongeopende dozen op Ebay te zetten. En het gekozen project..... Natuurlijk militaire spoorwegen. Het werd een type BP44 pantsertrein in 1/16. Makkelijk gezegd, maar ook nu weer was er veel research nodig. Er is 1 wagon overgebleven die te bezichtigen valt in een klein spoorwegmuseum in Bratislava. Mijn Franse vriend Paul Malmassari heeft een indrukwekkend boek over pantsertreinen geschreven en ook tekeningen gemaakt. Voorlopig voldoende om mee te beginnen.
De plannen veranderden weer toen ik tegen een 1/6 model aanliep van een Panhard pantserwagen. Zo'n pantserwagen werd op de BP42 en BP44 pantsertreinen meegenomen. Aanvankelijk 2 stuks per trein. Het model was een pre-productie prototype. En de maker was bereid hem te verkopen. Toen ik ook nog zag dat Dragon Vierling flaks ging uitbrengen en de firma Spearhead 1/6 Hetzers introduceerde was ik om. De pantsertrein moest 1/6 worden. En daar blijft het bij.

Ik ben nu al een aantal jaren bezig met nieuwe tekeningen maken. De ooit voor 1/87 door Paul Malmassari gemaakte tekeningen zijn te grof voor 1/6. Ik ben naar Bratislava geweest om de overgebleven wagon op te meten.
En zover mijn budget reikte heb ik een heleboel spullen gekocht. Inmiddels dus 2 Hetzers, 2 Vierling Flak met Wirbelwind torens, 2 Panzer IV H torens, heel veel wapens ammunitie containers, spullen voor de veldkeuken die aan boord is. Verf in de originele kleuren met de originele chemische samenstelling. Er staan dozen vol wielen, assen, puffers etc. Dozen vol uniformen, riemen, laarzen en helmen voor een groot deel van de 148 man die bij de pantsertrein hoorde. Vorig jaar ben ik met de eerste wagon begonnen. Een pantserträgerwagen voor de Hetzers. Binnenkort zal ik een draadje beginnen met foto's. Ik wil wel de verwachtingen managen. Het project is niet aan het eind van het jaar klaar.

groet,

Marcel
Panzerzug 81 project

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 18-03-2014 23:00

Hoi Marcel !!

Welkom aan boord !
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

Randall
Soldaat 1
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-05-2013 15:44

Bericht door Randall » 18-03-2014 23:00

Hallo Marcel,

Allereerst: welkom hier bij BSTN! Wat je beschrijft klinkt als een mega project. Ik - en mij mij zéker vele anderen- ben benieuwd naar de foto's.

Groeten,

Randall
Werk om te leven, leef niet om te werken...
Een volk dat vrijheid inlevert voor veiligheid zal uiteindelijk géén van beide bezitten (Benjamin Franklin)

Maarten
soldaat
Berichten: 230
Lid geworden op: 09-02-2014 20:25

Bericht door Maarten » 18-03-2014 23:02

Dag Marcel, welkom. Je maakt ons wel reuze nieuwsgierig naar je projekt.

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 18-03-2014 23:48

Hoi Marcel.

Welkom op het BSTN forum en ik ben ook benieuwd en zal het bouwverslag zeker volgen!!!!

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Gast

Bericht door Gast » 19-03-2014 05:39

Hoi Marcel, welkom!

Ton
Site Admin
Berichten: 739
Lid geworden op: 28-01-2012 19:07

Bericht door Ton » 19-03-2014 07:59

Hallo Marcel,

Nogmaals welkom hier op het forum, ook wij hebben elkaar al gesproken en wat ik al eerder zei ik kan niet wachten op je eerste foto's en verslag

Groetjes Ton
Het is minder erg iemand door de dood te verliezen dan door ontrouw. De dood vernietigt alleen de toekomst; het verraad doodt ook het verleden.

Richard Eikelenboom
Korporaal
Berichten: 398
Lid geworden op: 11-10-2013 18:54

Bericht door Richard Eikelenboom » 19-03-2014 16:40

Hoi Marcel,

Welkom op het forum!

Groeten Richard

pedro veulings
Korporaal
Berichten: 272
Lid geworden op: 30-01-2012 22:32

Bericht door pedro veulings » 19-03-2014 20:40

hoi welkom
1/6 rc ketten krad in aanbouw
1/6 m5 hi speed met 155mm in aanbouw

toekomst
1/6 comandcar rc
1/6 lrdg truck rc

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Martin
soldaat
Berichten: 21
Lid geworden op: 13-02-2014 20:10

Bericht door Martin » 19-03-2014 21:54

Hoi Marcel,ja ben ook zeeer benieuwd naar de foto's :shock:

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen / Introduce yourself here”