DRAGON

Stel jezelf hier voor, en vertel even over je hobby.
Plaats reactie
Gast

DRAGON

Bericht door Gast » 02-12-2013 12:19

Zo'n 30 jaar geleden begon ik met bouwen van schaal 1/9 plastic modellen van Esci. Hun 1/35 klopten van geen kant; zeer slechte pasvorm, en de 1/9 waren niet veel beter.

De overgang naar die grote schaal viel niet mee: GROOT! Ik kocht 3 motoren en de Kübelwagen. Die heb ik een paar jaar geleden onaf gefrustreerd verwijderd, een blok van het been.

Naar mijn ervaring is Dragon zoveel beter, en heeft veel 'kleine' handvuurwapens in het assortiment die de overgang naar 1/6 voor de doorsnee bouwer haalbaar en betaalbaar maken.

Fabrikanten zijn niet altijd gek - Roco wilde vóór 2005 1.000.000 locs per jaar verkopen, zoals de toenmalige directeur trots verklaarde. Ik dacht meteen: Dat red je nooit om die allemaal te verkopen, want de ene gek is de andere niet. Wij zijn tenslotte geen slaven. Wel smaakt modelbouw naar méér.

Er is dus een wankel evenwicht tussen producent en consument. Op de Hobbybeurs in Dortmund lijkt het een exclusieve club, de rijders met grote 1/6 tanks, want hebben is nog geen rijden. Maar die gelukkigen vertegenwoordigen niet het hele 1/6 segment.

Niet iedereen duikt in de elektronica en aandrijving of kan of wil een ruim 100 kg wegende tank in huis of kan dit betalen.

Ook door dit laatste argument beperk ik mij tot plastic bouwdozen, maar heb wel één tank, de Pzkpfw II, dus ik ben terecht bezoeker van BSTN. Genot zit meer in de diepte dan in de breedte. Bovendien is zonder machines de bouw van een plastic model een haalbaar project. Dragon dus, met een enkele DID die los te koop zijn.

Nadat ik wat sites van detailisten bekeken heb ben ik erachter dat bouwdozen in plastic schaal 1/6 alleen door Dragon op de markt gebracht worden. Dat is een heel smalle basis. Die lijkt er niet breder op te worden door het beleid van Dragon.

Dragon vergroot haar assortiment met andere producten, en dit lijkt ten koste van 1/6 militaire modellen te gaan - van oplagecijfers heb ik geen idee. Het enige sprankje hoop lijkt het uitbrengen van de Sherman Firefly, maar dit is een variant, en mogelijk nodig om uit de kosten van het voortraject te komen.

Ik heb wat nageplozen in de catalogie; in zowel de 2012 als de 2013 editie staan 18 dezelfde modellen die in herproductie genomen zouden worden. Een klein aantal is pas in 2013 uitgebracht.

In de 2013 editie staan welgeteld 6 nieuwe modellen, waarvan 2 varianten: de Jeeps, dus de dood lijkt nog niet helemaal ingetreden.

Gelukkig kon ik eind 2012 een Jeep via pre order bemachtigen - inmiddels uitverkocht, althans bij Dragon USA.

Het kan natuurlijk zijn dat er op den duur weer meer productiecapaciteit voor 1/6 militaire modellen vrijkomt als de markt voor andere producten overvoerd is, maar dit is maar mijn hoop.

Wat kan de consument van 1/6 doen om die toekomst veilig te stellen?, want dit is het onderwerp van deze post. De schalen 1/72 en 1/35 lopen geen gevaar omdat die marktsegmenten veel groter zijn.

Promotie van 1/6 ligt dus voor de hand. Bij mijn plaatselijke modelbouwwinkel heb ik nog nooit zichtbaar promotie van BSTN of presentatie van modellen aangetroffen, geen verwijt, maar constatering.

Niet elke bouwer heeft weet van evenementen waar BSTN present is. Promotie betekent werk, maar een deel zal in de categorie plezier vallen. Ik ben best bereid om bv winkels van BSTN-promotiemateriaal te voorzien, maar bovenal, als de bouw van 1/6 militaire modellen je lief is, koop dan geen Disney, Batman, Viking of ander spul. Je kunt niet alles hebben.

Alleen samen zijn we sterk.

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen / Introduce yourself here”