Randall's dioramas nr 3: Prelude to Battle

Heb je een diorama in schaal 1/6 of fotos van 1/6 dioramas plaats deze dan hier.
Randall
Soldaat 1
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-05-2013 15:44

Randall's dioramas nr 3: Prelude to Battle

Bericht door Randall » 20-05-2013 19:28

Dit is het derde diorama dat ik heb ingezonden voor een wedstrijd van de MDFC. Hierbij gaat het om een scene vlak voor het begin van de slag in de Ardennen in 1944. Een tweetal manschappen die terug komen van ziekteverlof vragen aan de Feldgendarmerie waar hun eenheid zich bevind zodat ze zich kunnen melden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit diorama was een 'invaller' voor een ander diorama welke helaas door een noodlottig ongeval (MG-driepoot verpletterd door een boek... :cry: ) niet op tijd klaar kon zijn. De achtergrond van dit diorama is eigenlijk nog niet af. De bedoeling was/is om de poort aan te kleden als de ingang van een kleine lokale garage.

Veel plezier!
Werk om te leven, leef niet om te werken...
Een volk dat vrijheid inlevert voor veiligheid zal uiteindelijk géén van beide bezitten (Benjamin Franklin)

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 20-05-2013 19:42

Weer een meesterwerkje.

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Guus Knapen
Luitenant
Berichten: 1803
Lid geworden op: 22-09-2012 21:07

Bericht door Guus Knapen » 20-05-2013 19:52

Prachtig plaatje en origineel bedacht.

Is die motor een model van Dragon?
Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten!

Gast

Bericht door Gast » 20-05-2013 20:09

Awsome!

Gast

Bericht door Gast » 20-05-2013 20:48

Of misschien toch deze :D :D :D :D

Wilfred
Sergeant
Berichten: 731
Lid geworden op: 18-03-2013 23:53

Bericht door Wilfred » 20-05-2013 21:14

Ziet er geweldig uit. Erg mooi hoor. 8)

Mvg Wilfred
Hänschen klein ging allein
In die weite Welt hinein.

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 20-05-2013 22:30

8)
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

Hans Udo
Korporaal
Berichten: 169
Lid geworden op: 13-03-2013 21:05

Bericht door Hans Udo » 22-05-2013 17:14

Prachtige diorama's!!!
Maak je de muurtjes zelf?

Hans

Guus Knapen
Luitenant
Berichten: 1803
Lid geworden op: 22-09-2012 21:07

Bericht door Guus Knapen » 22-05-2013 18:01

Da's een goede vraag, Hans.

Ik ben ook benieuwd naar waarvan en hoe?
Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten!

Randall
Soldaat 1
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-05-2013 15:44

Bericht door Randall » 23-05-2013 23:33

Inderdaad, de muren heb ik zelf gemaakt. Elk van de bakstenen is uniek qua vorm en kleur waarna ze met 'specie' zijn vastgelijmd. Hieronder wat foto's die vertellen hoe ik de muur voor dit diorama heb gemaakt.

De basis van de muur is een stuk hardschuim wat ik nog over had van 'Tante Ju'. Eerst een schets gemaakt waar de poort zou komen:
Afbeelding

Na het uitsnijden van de poort, de posities voor de ramen en de hoekstenen uitgetekend (rekening houdend met de maat van de bakstenen):
Afbeelding

Vervolgens van balsahout de hoekstenen en raamkozijnen gemaakt en vastgelijmd:
Afbeelding

Balsawerk voltooid:
Afbeelding

Vervolgens de bakstenen gemaakt. Het basismateriaal voor de bakstenen zijn imitatie (plak)bakstenen (steenstrips) die je in de bouwmarkt kunt kopen om op de binnenmuren van een huis te plakken/lijmen met een speciale (lijm)specie. Het merk is Elastolith http://www.elastolith.nl/nl/strips_binnenkwaliteit.htm en ik vond ze bij Hornbach.
Ze zijn gemaakt van een combinatie van zand en rubber en stuk voor stuk uniek van vorm en kleur. Ze zijn in verschillende kleuren te koop:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens een malletje gemaakt om op de achterzijde van de grote steenstrips met een viltstift de maten van de gewenste bakstenen af te tekenen:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met behulp van een plaatschaar (gehard staal, wordt dus nauwelijks bot door zand te knippen) en een bankschroef gaan knippen:
Afbeelding

en nog veel meer knip, knip, knip, knip, knip, knip, knip, knip, knip, knip...:
Afbeelding
Wel geprobeerd om zoveel mogelijk op de lijntjes te knippen. Helemaal gelijk hoeven ze ook niet te zijn want oude gebouwen (tot circa 1900) hebben vaak onregelmatig gevormde stenen.

Alvast de hoekstenen en stenen kozijnen een basiskleurtje gegeven:
Afbeelding

Het 'leggen' van de bakstenen. De grijze specie is de lijm die je kant en klaar in een emmertje koopt. Een beetje water erbij gedaan om ze iets makkelijker 'smeerbaar' te maken.
Afbeelding

Tenslotte met een nat kwastje de voegen gladgestreken:
Afbeelding

Je kunt in de laatste foto goed zien dat elke steen uniek is qua kleur, vorm en structuur. Ze ogen door het zand een beetje grof van structuur, maar daar staat tegenover dat je ze niet hoeft te schilderen!
De kosten van de steenstrips vind ik alleszins redelijk: 1 doos voor 1 m2 kost circa 15 euro. De lijm is ook zo'n 15 euro (voor het kleinste emmertje), maar daar kan ik zeker 6 dozen mee lijmen. Ik denk dat de kosten voor dit diorama (120 x 60 cm) op circa 12 euro uitkomt.
Werk om te leven, leef niet om te werken...
Een volk dat vrijheid inlevert voor veiligheid zal uiteindelijk géén van beide bezitten (Benjamin Franklin)

Plaats reactie

Terug naar “Dioramas in schaal 1/6”