type BP44 Panzerzug 81 project
-
- soldaat
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18-03-2014 20:50
type BP44 Panzerzug 81 project
Ik hoop dat ik de juiste rubriek hier heb gekozen om jullie de voortgang van mijn 'welke-gek-bouwt-nu-een-1-op-6-pantsertrein' project te laten zien. Hoewel een aantal hobbyvrienden om foto's gevraagd hebben, ga ik jullie eerst met een stukje achtergrondinformatie vermoeien. Dan wordt sneller duidelijk wat voor keuzes ik bij dit project gemaakt heb.
Panzerzug 81 project
-
- Moderator
- Berichten: 6918
- Lid geworden op: 06-05-2012 16:56
-
- Luitenant generaal
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: 06-05-2012 22:41
-
- soldaat
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18-03-2014 20:50
Waarom Panzerzug BP44 en waarom in 1:6?
@ Winius: klopt, dezelfde persoon. Het project heeft een paar jaar stil gestaan door crisis, verhuizingen en verbouwingen.
Waarom Panzerzug BP44 en waarom in 1:6?
Tijdens het lezen van de boeken van Paul Malmassari en Wolfgang Sawodny raakte ik gefascineerd door de enorme vuurkracht van een BP44, terwijl er maar heel weinig foto's en video's bestaan die daar een indruk van geven. Iedere trein beschikte over 4 stukken geschut van 10,5cm, 2 Panzer IVH torens met 7,5cm geschut, 2 Flakvierlings in Wirbelwind torens, 1 of 2 Panhard pantserwagens, 12 MG34's, 2 MG42's, 18 MP40's, 180 Stielgranaten 24, 180 Eierhandgranaten 35, 70 geweren van het type K43 en K98, 2 88mm mortieren een Flammenwerfer 41, 50 Lüger pistolen en natuurlijk twee tanks van het type 38t of Hetzer. Dit alles bediend door 143 soldaten.
Ik stel me voor dat een BP44 een harde noot was om te kraken voor lokale verzetsgroepen. Een echte aanrader is deze (nogal trage) Franse film uit 1946: http://www.youtube.com/watch?v=bDa9Qg6EgtE
Vanaf minuut 55 is een type BP42 pantsertrein te zien.
En waarom een model in 1/6? In kleine formaten ziet een pantsertrein er best saai uit. In werkelijkheid (te zien in Bratislava) valt er heel wat detail te zien. De pantsering is erg grof gestructureerd en er zijn heel veel grove lasnaden te zien. Dat is in 1/6 natuurlijk mooi na te maken. Bovendien zijn de meeste wapens makkelijk verkrijgbaar. En er is meer gelegenheid om het interieur te zien. Hetgeen meteen de grootste uitdaging is, omdat de meeste informatie daar over ontbreekt.
Waarom Panzerzug BP44 en waarom in 1:6?
Tijdens het lezen van de boeken van Paul Malmassari en Wolfgang Sawodny raakte ik gefascineerd door de enorme vuurkracht van een BP44, terwijl er maar heel weinig foto's en video's bestaan die daar een indruk van geven. Iedere trein beschikte over 4 stukken geschut van 10,5cm, 2 Panzer IVH torens met 7,5cm geschut, 2 Flakvierlings in Wirbelwind torens, 1 of 2 Panhard pantserwagens, 12 MG34's, 2 MG42's, 18 MP40's, 180 Stielgranaten 24, 180 Eierhandgranaten 35, 70 geweren van het type K43 en K98, 2 88mm mortieren een Flammenwerfer 41, 50 Lüger pistolen en natuurlijk twee tanks van het type 38t of Hetzer. Dit alles bediend door 143 soldaten.
Ik stel me voor dat een BP44 een harde noot was om te kraken voor lokale verzetsgroepen. Een echte aanrader is deze (nogal trage) Franse film uit 1946: http://www.youtube.com/watch?v=bDa9Qg6EgtE
Vanaf minuut 55 is een type BP42 pantsertrein te zien.
En waarom een model in 1/6? In kleine formaten ziet een pantsertrein er best saai uit. In werkelijkheid (te zien in Bratislava) valt er heel wat detail te zien. De pantsering is erg grof gestructureerd en er zijn heel veel grove lasnaden te zien. Dat is in 1/6 natuurlijk mooi na te maken. Bovendien zijn de meeste wapens makkelijk verkrijgbaar. En er is meer gelegenheid om het interieur te zien. Hetgeen meteen de grootste uitdaging is, omdat de meeste informatie daar over ontbreekt.
Panzerzug 81 project
-
- Sergeant
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 14-12-2012 08:12
Je was toen al lekker begonnen
Ben je verleden jaar ook in het spoorwegmuseum geweest, daar stond een, deel, van een pantsertrein.
http://www.kazematten.info/2013/2013-7.html
Ben je verleden jaar ook in het spoorwegmuseum geweest, daar stond een, deel, van een pantsertrein.
http://www.kazematten.info/2013/2013-7.html