Dragon Schwimmwagen WL

Plaats hier alles wat te maken heeft met Duitse tanks of voertuigen in de schaal 1/6

Gast

Dragon Schwimmwagen WL

Bericht door Gast » 19-11-2013 20:31

WL staat hier niet voor Wehrmacht Lufftwaffe, maar voor Wouter Lentjes - ik weet niet eens of die wel Schwimmwagens hadden!

Op Modeler Site; Damian Covalski, en Military Moddeling: Rob Henden, zag ik uitvoeringen van de Dragion Schwimmwagen. Dit werd meteen mijn maatstaf: museumkwaleit! Deze twee bouwers hebben beiden een showmodel gemaakt zonder camouflage beschildering, omdat bij hun model de constructie de belangstelling heeft. Egaal Donkergeel dus!

Dragons Schwimmwagen heeft dus de potentie een oogstrelend model te worden; de belangrijkste applicaties zijn in het bouwpakketr aanwezig, dus het komt op monteren en spuiten aan. Plus uiteraard de juiste documentatie. Bij het bouwpakket dat ik van de vorige eigenaar kocht zit gelukkigerwijze de WWP.

De vorige eigenaar is rijder, en dat is toch een andere insteek, want mijn model wordt showmodel. Ik heb met het oog op een zinnig en vooral haalbaar spuitwerk nogal wat moeten slopen; zenuwslopend!

Het probleem bij mijn wagen is dat diverse onderdelen al gemonteerd zijn die niet zonder risico van grove beschadiging te demonteren zijn. De benzinetankdoppen op het voorruim hebben een rubberen aansluitring, dus zwart.

Al enige jaren pieker ik tijdens modelbouwen over een goede spuitmaskeringsmethode, en afgelopen nacht viel mij net op tijd het ei van Columbus in. Voor grote vlakken kan een maskering gesneden worden, maar voor kleine en lastig te bereiken onderdelen kan dit ondoenlijk zijn. De Humbrol vloeibare Maskol is niet strijkbaar omdat het druppels vormt, dus alleen geschikt is voor gaatjes die verfvrij moeten blijven.

Als goed strijkbare maskering viel mij 'met iets water verdunde Pritt' in! Inmiddels heb ik een test uitgevoerd. Op een ondergrond van de lichte Wooden Deck Tan heb ik maskeringen geschilderd. Die liet ik ruim drogen, enigszins geholpen met de föhn, maar met mate om barstjes te voorkomen.

Als tweede verflaag nam ik zwart: Tamiya strijkbare acrylverf, en Tamiya spuitbus verf. De laatste is een schitterende verf die niet in water oplosbaar is. Hier lag dus een potentieel probleem; laat de maskering zich met water oplossen?

Jawel! Voorzichtig heb ik met een scalpel de zwarte laag aangetast. Bij de strijkbare verf is dit niet nodig. Met warm water plus een druppeltje afwasmiddel om de oppervlaktespanning op te heffen heb ik de maskering laten weken. De spuitbusverf-maskering hielp ik met een penseel.

Het resultaat is formidabel. De onderliggende verf is niet aangetast, en met de 8x vergrotende loep kon ik geen zwarte verf op het gemaskeerde Deck Tan ontdekken. Verbluft staarde ik naar een brandschone verflaag!

De geweldige voordelen laten zich denken: elke beschrifting en camouflage kan geschilderd worden en, indien niet bevredigend, gecorrigeerd door warm water. Camouflage kan zelfs in vegen opgebracht worden!

Over de rest van het project Schwimmewagen WL een volgende keer, met hopelijk ook foto's.

Jan-Cees Grinwis
Luitenant generaal
Berichten: 2982
Lid geworden op: 06-05-2012 22:41

Bericht door Jan-Cees Grinwis » 19-11-2013 20:45

Ik ben HEEL nieuwsgierig naar de plaatjes Wouter !!
grtz Jan-Cees


Sherman's !!!!!!!!m4dv,m4,m4105,m4a1dv,m4a1early,m4a1mid,m4a1late,m4a176w,m4a1e8,m4a2early,m4a2mid,m4a2late,m4a276w,m4a2e8,m4a3E2jumbo,m4a4,m4a4firefly,m4a6

chris quick
Moderator
Berichten: 6918
Lid geworden op: 06-05-2012 16:56

Bericht door chris quick » 19-11-2013 20:50

Ik ben ook HEEL benieuwd naar de plaatjes Wouter.

Groetjes,
Chris
Medicom verslaafd

Gast

Bericht door Gast » 19-11-2013 20:55

Je maakt het nu wel heel spannend :wink:

Gast

Bericht door Gast » 19-11-2013 22:14

Ik ben nu de maskering voor de rubberringen aan het aanbrengen, en de spanning is te snijden! Morele steun van harte welkom, want er mag niets misgaan. Morgen hoort u het resultaat.

Rob
Luitenant
Berichten: 1812
Lid geworden op: 12-06-2012 18:40

Bericht door Rob » 19-11-2013 22:40

Je maakt me wel nieuwsgierig, wie weet is dit een goede oplossing.
Enjoy life you never know when its over !

Gast

Bericht door Gast » 21-11-2013 21:28

Ik heb de Pritt maskering verder getest door wat rode waterverf toe te voegen. Dit verbetert de zichtbaarheid prima. Wel is het zaak voor goede dekking te zorgen, dus desnoods twee lagen. De waterfverf laat na wassen geen sporen na.

Vooral voor kleine met het penseel te schilderen oppervlakken is ter beveiliging van de omgeving Pritt handig, want het kan direct opgebracht worden en in een potje bewaard.

Gast

Bericht door Gast » 21-11-2013 21:32

Voor de Schwimmwagen, net als voor de Kübel, heb ik bij Ernst Peddinghaus decals besteld. Die zijn glanzend. Op de Kübel heb ik die met Micro Flat behandeld, maar die zijn er niet matter op geworden. Heeft iemand een suggestie om ze mat te krijgen?

Gast

Bericht door Gast » 23-11-2013 22:21

Om bij het spuiten van de rubberen ringen van de benzinetankdoppen niet in een correctiecyclus te komen heb ik consequent de Pritt methode toegepast. Helaas moest ik op de kleurgrens iets corrigeren.

Het resultaat is optimaal: strakke afwerking. Het gebruiksgemak van deze maskering is ideaal.

Gast

Bericht door Gast » 23-11-2013 22:22

Komen er nog foto's?

Plaats reactie

Terug naar “1/6 Duitse tanks en voertuigen”